«

»

jun 03

Communicatiekater

Dit kan maar zo een dag zijn uit ieders leven.  Een bewustwordingsmomentje….

Je wilt aandachtig luisteren en in de vaart der volkeren reageer je op de automatische piloot.  Een kaartje was mijn trigger vandaag.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Ik ben er over gaan nadenken.  Aandachtig luisteren is in stilte iemands verhaal willen horen.  Dit begint met echt tijd te nemen en niet even tussendoor (half) antwoorden. Zorg om die reden voor een goed moment, voor jou en voor je gesprekspartner. Geef dit aan.

Bijvoorbeeld: je bent bezig met een lastige klus. Je zit er volledig in. Je partner vraagt te luisteren naar een ingewikkeld verhaal over zijn werk.  Je kunt dan zeggen: “Ik heb nu geen tijd. Ik ben met wat anders bezig”. Kun je om 10 uur koffiedrinken? Dan heb ik tijd en aandacht om naar je verhaal te luisteren”.

Je doet dan recht aan je gesprekspartner en aan jezelf  Je maakt je werktaak met aandacht af en je bent er tijdens de koffie met volle aandacht voor je partner. Doe je dit niet dan kan er een communicatiekater ontstaan. Als je met volle aandacht luistert kun je met begrip en inlevingsvermogen reageren. Tussendoor luister je om te reageren en er af te zijn.  Dit is geen oprechte aandacht en geeft een kater. Later weet je vaak niet meer waar je op gereageerd hebt of dat de ander je gehoord heeft.  Er is dan geen echte verbinding.  Een katergevoel is het gevolg. Je kunt ook aan je gesprekspartner vragen wanneer hij tijd heeft om met aandacht te luisteren. Het vraagt geduld om aandacht uit te stellen maar het voorkomt de communicatiekater.  

Ik ga proberen er meer op te letten, tijdens mijn werk en privé.  Liever een positieve flow dan een communicatiekater.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>